De leidinggevende als chaos coördinator
Ik hoor het zo vaak als ik met leidinggevenden spreek; ‘Ze leggen de hele dag hun problemen bij mij op het bureau met het idee dat ik het wel even oplos‘. Als je jezelf in deze zin herkent, dan verdien je bij deze de titel ‘chaos coördinator’.
Voel jij je soms ook zo’n chaos coördinator? Iemand bij wie met regelmaat alle problemen over de schutting worden gegooid in de hoop dat jij het wel even oplost?
Vertel: wat doe jij als een medewerker met een probleem bij je komt?
A: Je lost het snel op, zodat jij en je medewerkers snel verder kunnen.
B: Je fronst je wenkbrauwen en vraagt je af hoe het mogelijk is dat ze nu alweer met een probleem bij je komen.
C: Anders …
Je hebt optie A gekozen
Een lekkere efficiënte oplossing, want nu kan je tenminste door. Of nou ja, op dat moment dan. Het addertje onder het gras is dat er waarschijnlijk binnen no-time weer een ander iemand voor je bureau staat. Dit keer met een ander probleem. Herkenbaar?
Je hebt optie B gekozen
Je rolt van de ene verbazing in de andere en je snapt niet dat er zóveel vragen op je (digitale) bureau komen. Dit weten ze toch? Dit moeten ze toch zelf op kunnen pakken? Zien ze het nou zelf echt niet? Het probleem is alleen dat deze verbazing in de weg kan komen te staan in het oplossen van het probleem waarvoor ze bij jou aankloppen. Met als gevolg dat je in verbazing en verwondering blijft hangen en er dingen nét niet goed opgelost worden.
C: Anders…
Tja, hoe pak je het anders aan? Mocht je voor ‘anders’ hebben gekozen dan ben ik heel benieuwd wat jouw reactie is. Wil je mij dat laten weten?
En geen probleem als je voor optie A of B hebt gekozen. Dan ben ik juist alleen maar ontzettend blij dat je in ieder geval tot hier bent gekomen in mijn e-mail. Ik ben zelf enorm fan van de volgende quote:
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
Door een medewerker de oplossing voor te schotelen, geef je diegene eigenlijk een vis in plaats van dat je hem of haar leert vissen. En dat maakt dat je medewerkers keer op keer bij je aan zullen kloppen voor een nieuwe vis. Ze zullen niet zelfstandig hun vishengel in het water hangen en er een lekkere versnapering aanhangen, zodat ze sneller iets vangen. Integendeel, ze blijven bij jou terugkomen. Waarom moeite doen met hengels en stukjes brood, als ik de vis ook gewoon bij jou op kan halen?
Met andere woorden; je medewerkers gaan niet zelfstandig aan de slag om een oplossing te zoeken voor het probleem en jij als leidinggevende ziet de tijd in jouw agenda verdampen waar je bij staat, omdat jij hen de oplossing telkens blijft geven. Omdat er oneindig veel vissen bij jou te halen zijn.
Wat nou als je de actie eens bij de ander laat? En vraagt hoe de ander het op zou lossen?
Dikke kans natuurlijk dat ze jou dan eerst verbaast aan zullen kijken 😉
En dat mag. Wees niet bang om de ander dan ook echt even de tijd te geven om met een gepaste oplossing te komen. Als je medewerkers dat niet gewend zijn, is het best gek om zelf aan het werk gezet te worden.
Als je dit blijft doen, zal je merken dat de ander steeds vaker eerst zelf over de oplossing na zal denken en eventueel met initiatieven komt. Misschien checken ze het alleen nog even of lossen ze het zelf al op. Er gebeurt iets heel anders als je anders met problemen van je medewerkers omgaat. Zo krijg je jouw medewerkers in beweging, komen er minder problemen bij jou te liggen en krijg je weer ruimte in je agenda.
Hoe klinkt dat?
En dat door alleen maar te vragen wat zij als oplossing in gedachten hadden. Zo simpel kan het zijn!
Ik ben heel benieuwd of jij deze situatie herkent en hoe jij ermee omgaat.
Laat je het me hieronder weten?
Wil je nóg meer tips over het makkelijker maken van leidinggeven?
Samen met leidinggevende Celine sprak ik hierover. Ze leidde binnen no-time succesvol 2 teams en vertelt over hoe ze dat toch op een fijne en ontspannen manier aanpakt. Beluister hier de podcast.
Dynamic Minds helpt je om met meer gemak en plezier leiding te geven aan je team, afdeling of organisatie door leiderschap te ontwikkelen. Wil je meer inspiratie en praktische tips? Meld je dan hier aan.