Verslaafd aan de waan van de dag
Kom nu uit de waan van de dag voor meer resultaat in 2020
Het is zo verleidelijk.
Opgeslokt worden door de waan van de dag.
De operatie in worden gezogen door alles wat er speelt. Vragen van medewerkers, dingen die niet helemaal lekker lopen in het team of vragen van klanten waar achter aan gegaan moet worden. En het is soms zo verleidelijk om hier in mee te gaan. Voor jou en je medewerkers. Het levert helaas vaak niet de gewenste resultaten op.
Wat het je wel oplevert, is dat:
- Medewerkers last hebben van stress
- De werkdruk je medewerkers parten speelt
- Je het idee hebt dat medewerkers zaken van thuis meenemen naar het werk, waardoor ze minder productief zijn of zelfs uitvallen
- Het ziekteverzuim aan de hoge kant is of loopt op
- Je soms zo moet blijven trekken aan je team of organisatie om iets te realiseren
- Er niet goed wordt gecommuniceerd, waardoor de efficiëntie en productiviteit omlaag gaat
Dit komt vaak door de waan van de dag.
Hoe komt het toch dat die waan van de dag zo verslavend is?
Veel mensen zijn verslaafd aan een goed gevoel en snel resultaat, het liefst op de korte termijn. Nu. Meteen. We zijn daardoor in veel gevallen geneigd om te kiezen voor datgene dat nu lekker voelt en om zaken die ongemakkelijk zijn of vervelend voelen uit de weg te gaan, uit te stellen. En in je lijf komen er ook nog eens allemaal stofjes vrij die je een gelukgevoel geven als je je lekker voelt of resultaat hebt.
Het nadeel hiervan is dat we het vaak behoorlijk lastig vinden om te kiezen voor de lange termijn. En daarom kiezen we vaak voor de voordelen van de korte termijn. Even mailtjes beantwoorden in plaats van tijd maken om aan een groot project te werken. Liever zelf dingen oppakken in plaats van meer zaken delegeren of om hulp vragen. Aan de slag met zaken die niet lopen op de werkvloer in plaats van tijd maken om uit te zoomen en te kijken wat er nodig is om over 5 jaar ergens te staan.
Kiezen voor de korte termijn levert vaak korte termijn geluk op. En kiezen voor iets dat op de lange termijn lekker voelt, vraagt meestal van je dat je eerst even over die spreekwoordelijke drempel moet. Het levert op de langere termijn vaak meer op, maar dat vraagt van je dat je eerst mogelijk door wat weerstand bij jezelf of bij de ander heen moet. Niet echt een aantrekkelijk vooruitzicht voor veel mensen.
Kiezen voor de korte termijn optie werkt daardoor voor veel mensen verslavend. Alleen is het kiezen voor de lange termijn in veel gevallen veel nuttiger en waardevoller. Door juist te investeren in die lange termijn, zullen er meer lange termijn resultaten ontstaan. Kiezen voor de lange termijn betekent investeren in de lange termijn. Over die drempel dus, omdat je weet het dat het op termijn onder andere een beter resultaat oplevert.
Het is zo verleidelijk. Opgeslokt worden door de waan van de dag.
Het kan anders. En jij kan die keuze maken.
Wil jij in 2020 steeds weer opgeslokt worden door de waan van de dag?
Of wil jij 2020 beleven als een waanzinnig jaar?
Hoe klinkt dit als vooruitzicht voor 2020?
- Je medewerkers doen met plezier hun werk
- Ze nemen verantwoordelijkheid voor op te pakken taken
- Teams en medewerkers werken zelfsturend en nemen zelf initiatief
- Je hoeft nauwelijks iets te zeggen, anderen snappen vrijwel meteen wat je bedoel
- Er is meer draagvlak op de werkvloer voor initiatieven
- Het ziekteverzuim blijft stabiel of gaat naar beneden
- Een betere sfeer in het team en op de afdeling
- Je kunt moeiteloos je team of organisatie managen
Dit ligt binnen handbereik. Ook jij kunt dit realiseren.
Voor jezelf, je team en je organisatie.
Kom uit de waan van de dag en zet die eerste stap!
Door te investeren in de werk-privé balans van jou, je team, je organisatie.
Door te investeren in de samenwerking op de werkvloer.
Door te investeren in de communicatie op de werkvloer.
Want dat zorgt voor een 2020 met meer resultaat, een betere sfeer op de werkvloer, meer productiviteit en efficiëntie, minder ziekteverzuim en het zorgt ervoor dat je met meer gemak je team of organisatie aan kunt sturen.
Stop even en stel jezelf deze vragen:
Wat heb jij nodig om uit die waan van de dag te komen?
Wat heeft jouw team nodig om uit die waan van de dag te komen?
Wat heeft jouw organisatie nodig om uit die waan van de dag te komen?
Laat het ons weten en stuur een mailtje of connect op LinkedIn. Wil je meer inspiratie en praktische tips? Meld je dan hier aan.