Vriendelijkheid is je slechtste raadgever
Hij kijkt me aan en vertelt dat hij zich bezwaard voelt om dit aan z’n team te vragen. Het zou weerstand oproepen en ze zouden het zeker niet allemaal even leuk vinden als hij zou zeggen dat hij het anders wil. Tuurlijk weet hij wel dat het anders moet, maar ja… Da’s makkelijker gezegd dan gedaan.
De afgelopen weken kwam dit vaak aan bod. Veel leidinggevenden en directeuren vinden het best lastig om bepaalde besluiten te nemen en om te zetten in acties als ze vriendelijkheid als raadgever gebruiken. Ze willen graag besluiten nemen die goed worden ontvangen en die weinig weerstand creëren zodat de sfeer goed blijft. Alleen door zoveel rekening te houden met de ander, vergeten ze zichzelf en hun organisatie. Wurmen ze zich in allerlei bochten, klein en groot. Spreken ze zich niet uit over zaken die eigenlijk niet helemaal lopen zoals ze idealiter willen en werken ze te hard in plaats van dat ze het team of de verantwoordelijke mensen de taken op laten pakken. Herkenbaar?
Als jij rekening gaat houden met iedereen, omdat je graag mensen wil helpen, je wil dat mensen je aardig vinden en je geen ongemakkelijke situaties wil creëren dan ben jij zelf de rem op de groei die er mogelijk is. De groei die misschien zelfs noodzakelijk is.
Gebruik vriendelijkheid niet als je eerste raadgever.
Draai het om en begin met waar je naar toe wilt.
Steven Covey zei het al zo mooi: Start with the end in mind.
Wat is je ideaalbeeld?
- Wat mag er ontstaan over 1 maand, een half jaar, 5 jaar?
- En wat is er nodig om daar te komen als je kijkt naar de doelstellingen, de onderlinge communicatie, de samenwerking en de mensen in je team en organisatie waar je mee samenwerkt?
- Waar moeten mensen meer hun positie gaan pakken in de lijn?
- Wat hebben die mensen dan te ontwikkelen?
- En wat vraagt dit van jouw communicatie en leiderschap?
Maak concreet waar je naar toe wil en zet dat om in acties. Zo kan je dat doel realiseren.
Dat betekent stevig waar het moet en flexibel en vriendelijk waar het kan. In die volgorde. Die stevigheid kan ‘m bijvoorbeeld zitten in:
- duidelijke afspraken maken met je team over de taken die het team op moet pakken
- doorpakken als mensen niet doen wat ze zeggen of als ze niet doen wat er is afgesproken
- het voeren van functioneringsgesprekken en het opstellen van een ontwikkelplan (zeker als iemand niet naar behoren functioneert)
- het vervolgens opvolgen van de te maken ontwikkelingen en alternatieven zoeken als blijkt dat mensen de te maken ontwikkelingen niet aan kunnen (wat ook iemand anders op die positie kan betekenen)
- en ga zo maar door…
Door concrete acties te nemen is het mogelijk om dat ideaalbeeld stap voor te stap te realiseren. Dat vraagt allereerst van je dat je een moment neemt om uit te zoomen en te bepalen waar je naar toe wil. En dat vervolgens omzet in concrete acties: wat moet waar, wanneer en door wie worden gedaan? Dat vraagt soms om acties die je niet als prettig zal ervaren. Die stellen we het liefst uit. We kiezen graag voor wat nu meteen lekker voelt in plaats van dat we kiezen voor wat er op de lange termijn lekker voelt. Er zit een enorme verleiding in de voordelen van de korte termijn. Vriendelijkheid is ook zo’n korte termijn voordeel: kies je voor de vriendelijke actie die nu een fijne reactie oproept of kies je voor de actie die gedaan moet worden?
Ook ik maak me daar af en toe schuldig aan. Ik los dat op door met regelmaat momenten in m’n agenda in te plannen om boven de operatie uit te stijgen en te werken aan die gewenste toekomst. Het maakt dat ik regelmaat heel bewust kijk naar het functioneren van het team en mijn eigen rol. Afgelopen 2 weken heb ik er heel bewust op gelet en een A4 vol geschreven met vragen en acties die we met het team gaan bespreken. Ik zorg ook dat er iemand met me mee kijkt in het bedrijf. Iemand die m’n blinde vlekken bloot legt, aangeeft waar de basis nog niet staat en die me helpt om dat om te zetten in de benodigde acties.
Maak tijd om te werken aan die gewenste toekomst en gebruik daarna vriendelijkheid in de manier waarop je die toekomst communiceert. Stevig waar het moet en flexibel en vriendelijk waar het kan. Anders krijg je nooit dat team, die afdeling of die organisatie die je voor ogen hebt.
Hoe zorg jij dat je boven de operatie uitstijgt en werkt aan die organisatie van de toekomst? Wat is jouw aanpak hierin? Wil je me dat laten weten en me vertellen wat het je oplevert?
Wil je hier nu stappen in zetten?
Ik kan je hierbij helpen. Tijdens een inventarisatiegesprek onderzoeken we wat jouw volgende stappen zijn. Vul dit fomulier in om kans te maken op een inventarisatie gesprek, waarin we samen onderzoeken hoe jij boven de operatie uit kan stijgen en kan werken aan die gewenste toekomst met je team, afdeling of organisatie. Er is deze maand nog 1 inventarisatiegesprek beschikbaar.
Dynamic Minds helpt je om met meer gemak en plezier leiding te geven aan je team, afdeling of organisatie door leiderschap te ontwikkelen. Wil je meer inspiratie en praktische tips? Meld je dan hier aan.